Czym jest telePIN? Jak go ustawić? Kod telePIN to unikalny identyfikator, który umożliwia przedsiębiorcom oraz osobom fizycznym kontakt z administracją podatkową w Polsce, a zwłaszcza z Krajową Administracją Skarbową (KAS). Dzięki telePIN przedsiębiorcy oraz obywatele mogą uzyskiwać ważne dla siebie informacje przez telefon. Bezpiecznie, bez potrzeby osobistego stawiania się w urzędzie skarbowym.
Ważne zmiany dla polskich podatników. Kod telePIN
Od 1 października 2024 roku wprowadzona została jedna ogólnopolska infolinia Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), która umożliwia obywatelom i przedsiębiorcom uzyskiwanie informacji podatkowych i celnych. Dotychczasowe usługi pozostają bez zmian, jednak wprowadzono istotną nowość – po potwierdzeniu tożsamości przy pomocy kodu telePIN, dzwoniący będą mogli uzyskać informacje dotyczące indywidualnych spraw podatnika, które podlegają ochronie tajemnicy skarbowej.
Dzięki temu rozwiązaniu proces kontaktu z administracją skarbową staje się prostszy i bardziej dostępny, umożliwiając uzyskanie szczegółowych informacji bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym.
Czym jest telePIN?
Kod telePIN to osobisty numer, który pozwala Ci uzyskać dostęp do indywidualnych informacji podatkowych, takich jak szczegóły nadpłat, zwrotów czy stanu rozliczeń z Urzędem Skarbowym.
Dzięki telePIN możesz zadzwonić na ogólnopolską infolinię Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) i uzyskać dokładne informacje dotyczące Twojego podatku – bez czekania i bez konieczności wizyty w urzędzie. Pamiętaj jednak, że kod ten jest w pełni osobisty – nigdy nie podawaj go osobom, które dzwonią do Ciebie. To Ty inicjujesz kontakt z KAS lub urzędami skarbowymi, a nie odwrotnie.
Jak ustawić, zmienić, odblokować lub usunąć telePIN?
Jeśli chcesz mieć pełną kontrolę nad swoim telePIN-em, możesz zrobić to samodzielnie przez e-Urzęd Skarbowy – to szybka, łatwa i bezpieczna opcja.
Ustawienie telePIN
Zaloguj się na swoje konto w e-Urzędzie Skarbowym. W menu po lewej stronie wybierz „Ustawienia” i kliknij „Infolinia Krajowej Administracji Skarbowej”. Następnie, wybierz przycisk „Ustaw telePIN” – to moment, w którym nadajesz swój kod.
Zmiana telePIN
Jeśli chcesz zmienić swój dotychczasowy telePIN, w tej samej sekcji wybierz opcję „Zmień telePIN” i wprowadź nowy numer.
Odblokowanie telePIN
Czasami może się zdarzyć, że po trzykrotnym błędnym wpisaniu kodu telePIN, system go zablokuje. W takim przypadku wystarczy, że klikniesz „Odblokuj telePIN” w sekcji „Infolinia KAS” w e-Urzędzie Skarbowym, a wszystko wróci do normy.
Usunięcie telePIN
Jeśli z jakiegoś powodu zdecydujesz się usunąć telePIN, wystarczy wybrać opcję „Usuń telePIN”. Pamiętaj jednak, że po usunięciu kodu nie będziesz mógł uzyskać indywidualnych informacji podatkowych telefonicznie. Na szczęście możesz w każdej chwili ponownie ustawić kod, gdy zajdzie taka potrzeba.
TelePIN a księgowość
Czy księgowość też może korzystać z kodu telePIN firmy? Zgodnie z przepisami, księgowi i doradcy podatkowi, którzy posiadają pełnomocnictwo do reprezentowania firmy, mogą uzyskać dostęp do indywidualnych informacji podatkowych poprzez telePIN. Oznacza to, że jeśli masz wyznaczonego doradcę podatkowego lub księgowego z pełnomocnictwem ogólnym, może on korzystać z telePIN-u i uzyska informacje dotyczące Twoich rozliczeń, takich jak nadpłaty, zwroty czy stany rozliczeń.
Warto jednak pamiętać, że osoba korzystająca z telePIN-u, czyli Twój księgowy lub doradca, musi potwierdzić swoją tożsamość w systemie e-Urzędu Skarbowego, a także posiadać odpowiednie uprawnienia do kontaktowania się z Krajową Administracją Skarbową. Takie rozwiązanie pozwala na sprawniejsze załatwianie spraw podatkowych i podatnika bez konieczności osobistego stawiania się w urzędzie skarbowym.
Kilka ważnych rzeczy, o których warto pamiętać
- Jeśli nie ustawisz telePIN, nadal możesz uzyskać ogólne informacje podatkowe przez infolinię.
- Bezpieczne zarządzanie telePIN-em to sposób wygodnej obsługi podatków – pamiętaj, żeby dobrze chronić swój kod i nie udostępniać go nikomu, kto nie jest uprawniony.
Jeśli potrzebujesz dodatkowych informacji na temat księgowości online lub oprogramowania online do obsługi działalności gospodarczej, zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą, w tym z programem księgowym online 360 Kadry i Płace, który pomoże Ci usprawnić zarządzanie finansami w Twojej firmie.
- Sprawdź nasz cennik i dopasuj plan do potrzeb Twojej firmy: księgowość online cennik.
- Skorzystaj z opcji program księgowy online, która upraszcza codzienne obowiązki.
Wybierz pełną księgowość online, aby kompleksowo zarządzać wszystkimi aspektami finansowymi firmy, albo sprawdź nasze narzędzie do KPiR online!
Usprawnij swoją pracę,
dołącz do nas!
Aż do 3 miesięcy od daty utworzenia konta możesz wprowadzić 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 Poleceń Księgowania w bezpłatnej wersji programu.
Po osiągnięciu limitu ilości dokumentów lub upływie limitu czasu dla wersji darmowej podejmiesz decyzję o zakupie pierwszej licencji.