Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Jeżeli zatem określony wydatek nie został zastrzeżony w ustawie jako wydatek niestanowiący kosztu uzyskania przychodu, to przyjmuje się że o ile pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, to stanowi koszt uzyskania przychodów.
Przy czym związek przyczynowy między poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodów, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku.
Wydatki na nabycie przyczepy kempingowej oraz wydatki na eksploatację przyczepy takie jak ubezpieczenie przyczepy, przeglądy, naprawy, parking itd. nie zostały wymienione w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.
Tego typu wydatki podlegają zatem zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że wydatki zostały poniesione w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów, są gospodarczo uzasadnione oraz zostały właściwie udokumentowane.
Przy czym obowiązek wykazania w jakiej części wydatki te mają związek z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą oraz obowiązek ich właściwego udokumentowania ciąży na podatniku, jako odnoszącemu korzyść z faktu zaliczenia wskazanych we wniosku wydatków do kosztów uzyskania przychodu.
Decydując się na rozliczenie wydatków na zakup i eksploatację przyczepy kempingowej w działalności gospodarczej należy mieć na uwadze, że w razie braku wystarczających dowodów potwierdzających, że wydatki te miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, były celowe, racjonalne i gospodarczo uzasadnione, w razie ewentualnej kontroli ich zasadność może zostać zakwestionowana przez organ podatkowy.
Wydatki eksploatacyjne związane z przyczepą a limit kosztów w ustawie o PIT
Ograniczenia dotyczące możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu eksploatacji samochodów oraz składek na ubezpieczenie samochodu dotyczą wyłącznie samochodów osobowych. Mowa o przepisach zawartych w art. 23 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 23 ust. 1 pkt 47 tej ustawy.
Na mocy tych regulacji:
- nie uważa się za koszty uzyskania przychodów 25% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 36, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego, innego niż określony w pkt 46, na potrzeby prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej – jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika;
- nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, innego niż określony w pkt 46, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.
Powyższe ograniczenia zaliczenia wydatków eksploatacyjnych związanych z pojazdem do kosztów podatkowych nie dotyczą jednak kosztów eksploatacji przyczepy kempingowej, gdy przyczepa ta nie spełnia definicji samochodu osobowego zawartej w art. 5a pkt. 19a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jeżeli zatem wykorzystywana w działalności przyczepa kempingowa nie spełnia definicji samochodu osobowego zawartej w ustawie o PIT, to wydatki na eksploatację przyczepy podlegają rozliczeniu w kosztach bez ograniczenia, o ile spełniają ogólne warunki uznania ich za koszty podatkowe oraz są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Siedziba firmy w przyczepie kempingowej
Podatnik, którego przedmiotem działalności jest wytwarzanie, rozwijanie oraz ulepszanie programów komputerowych złożył wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej (interpretacja indywidualna sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1034.2023.4.EC z dnia 30.01.2024 roku wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej), w której zaprezentował nietypowy pomysł prowadzenia działalności gospodarczej w przyczepie kempingowej.
Charakterystyka działalności Wnioskodawcy powoduje, że podatnik świadczy usługi także poza stałym miejscem wykonywania działalności gospodarczej. Obecnie podatnik nie posiada odrębnego biura, z którego mógłby świadczyć usługi w ramach swojej działalności. Jeśli dany projekt nie wymaga udania się do siedziby kontrahenta, Wnioskodawca pracuje ze swojego mieszkania, ze względu na trójkę małoletnich dzieci praca z domu jest jednak utrudniona.
W związku z powyższym podatnik planuje zakupić przyczepę kempingową i wyposażyć ją w sprzęt niezbędny do prowadzenia działalności (stół i biurko, monitor zewnętrzny, antenę oraz modem zapewniające stały dostęp do internetu).
Przyczepa nie będzie odpowiadała definicji samochodu osobowego zawartej w art. 5a pkt. 19a ustawy o PIT. Przyczepa zostanie uwzględniona w ewidencji środków trwałych Pana działalności gospodarczej.
Przyczepa będzie w głównej mierze wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej jako mobilne biuro, które będzie wykorzystywane w sytuacji konieczności wykonywania usług poza miejscem stałego prowadzenia działalności gospodarczej. Ponadto podatnik będzie korzystał z przyczepy również przy braku konieczności wyjazdu do kontrahenta, z uwagi na fakt, że w swoim mieszkaniu nie zawsze ma zapewnione warunki umożliwiające osiągnięcie odpowiedniego stopnia skupienia.
Tym samym, przyczepa będzie stanowiła dla mobilne biuro, niezależnie od okoliczności.
Podatnik posiada już w działalności gospodarczej samochód osobowy do celów mieszanych, który jest uwzględniony w ewidencji środków trwałych. Za pomocą tego samochodu Wnioskodawca będzie holował zakupioną przyczepę w miejsce aktualnego zapotrzebowania na świadczone przez Niego usługi.
Incydentalnie będą zdarzały się sytuacje, w których zakupiona przyczepa będzie wykorzystywana na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Podatnik będzie ponosił także wydatki eksploatacyjne w związku z przyczepą kempingową: wydatki na ubezpieczenie przyczepy, wydatki na przeglądy, ewentualne naprawy, opłaty za parking.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że skoro przyczepa kempingowa nie będzie odpowiadała definicji samochodu osobowego zawartej w art. 5a pkt. 19a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to przyczepa ta nie będzie uznany za samochód osobowy w rozumieniu tego przepisu.
W związku z tym stwierdzić należy, że skoro wskazana we wniosku przyczepa nie jest samochodem osobowym, to w takim przypadku przepisy art. 23 ust. 1 pkt 46, pkt 46a, pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odnoszące się wyłącznie do samochodów osobowych, nie będą miały zastosowania.
Wydatki stanowiące przedmiot złożonego wniosku nie zostały wymienione w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, a działania Wnioskodawcy opisane we wniosku uznać należy za gospodarczo uzasadnione.
W konsekwencji mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przepisy prawa podatkowego Dyrektor KIS uznał, że w opisanym przypadku zachodzi związek przyczynowo-skutkowy, dający podstawy do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków na nabycie przyczepy kempingowej (przez odpisy amortyzacyjne) oraz wydatków na jego eksploatację, tj. wydatki na ubezpieczenie przyczepy, wydatki na przeglądy i ewentualne naprawy oraz opłaty za parking.
Poniesione wydatki na nabycie przyczepy kempingowej w postaci odpisów amortyzacyjnych oraz wydatki eksploatacyjne związane z jego użytkowaniem pod warunkiem ich prawidłowego udokumentowania, wnioskodawca może zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na zakończenie organ podatkowy podkreślił, że to na Wnioskodawcy, jako odnoszącemu korzyść z faktu zaliczenia wskazanych we wniosku wydatków do kosztów uzyskania przychodu, ciąży obowiązek wykazania w jakiej części wydatki te mają związek z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą oraz obowiązek ich właściwego udokumentowania.
Artykuł przygotowany przez naszą specjalistkę Karolinę Szopa
Usprawnij swoją pracę,
dołącz do nas!
Aż do 30 dni od daty utworzenia konta możesz wprowadzić 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 Poleceń Księgowania w bezpłatnej wersji programu.
Po osiągnięciu limitu ilości dokumentów lub upływie limitu czasu dla wersji darmowej podejmiesz decyzję o zakupie pierwszej licencji.