Od 1 stycznia 2026 roku będą obowiązywać nowe limity amortyzacji dotyczące firmowych samochodów osobowych. Zmiany te będą dotyczyć również tych przedsiębiorców, którzy korzystają z leasingu operacyjnego czy najmu zarówno krótko, jak i długoterminowego.
Sprawdź, co zmieni się w przepisach i jak wpłynie to na wysokość podatków w Twojej firmie.
Nowe limity amortyzacji samochodów a leasing i najem
Z pozoru mogłoby się wydawać, że nowe limity amortyzacji dla firmowych samochodów osobowych nie mają nic wspólnego z leasingiem czy najmem takich pojazdów.
Jednak przepisy podatkowe stosuje się do amortyzacji i leasingu.
Mają one wpływ na wysokość kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do:
- leasingu finansowego,
- leasingu operacyjnego,
Załóż darmowe konto
Rejestracja darmowego konta zapewnia dostęp do w pełni funkcjonalnej wersji programu (nie jest to wersja demonstracyjna), z której możesz korzystać przez 3 miesięcy. W tym okresie wprowadzisz do 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 poleceń księgowania, jeśli prowadzisz pełną księgowość.
Rozpocznij już teraz!
Administratorem danych osobowych jest Merit Aktiva Sp. z o.o. Powierzone dane osobowe przetwarzane są w celu realizacji usługi newslettera, wysyłki wiadomości marketingowych i reklamowych. Ponadto, dane przetwarzane będą w celu informowania o działaniu w/w aplikacji, w tym przesyłania komunikatów generowanych w ramach jej funkcjonalności. - wynajmu długoterminowego,
- wynajmu krótkoterminowego.
Zacznijmy od leasingu finansowego. W tym przypadku leasingowany pojazd powinien być wprowadzony do ewidencji środków trwałych firmy, która jest leasingobiorcą.
W związku z tym to leasingobiorca jest obowiązany do dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
Odpisy amortyzacyjne samochodu osobowego o wartości przekraczającej ustawowy limit księguje się w ewidencji środków trwałych od pełnej wartości początkowej pojazdu.
Natomiast do podatkowych kosztów uzyskania przychodów trafia tylko część odpisu zgodnie z proporcją wynikającą z limitu ustawowego. Reszta odpisów przekraczająca limit nie podlega zaliczeniu do kosztów podatkowych.
Załóż darmowe konto
Rejestracja darmowego konta zapewnia dostęp do w pełni funkcjonalnej wersji programu (nie jest to wersja demonstracyjna), z której możesz korzystać przez 3 miesięcy. W tym okresie wprowadzisz do 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 poleceń księgowania, jeśli prowadzisz pełną księgowość.
Rozpocznij już teraz!
Leasing operacyjny a limit amortyzacji samochodów osobowych
Przy leasingu operacyjnym samochód jest wpisany do ewidencji środków trwałych leasingodawcy. I to on ma obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorca nie musi przejmować się wysokością limitu amortyzacji.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 4 oraz art. 16 ust. 5b i 5c ustawy o CIT przy leasingu operacyjnym przedsiębiorca musi stosować ustawowe limity w odniesieniu do kapitałowej części raty leasingowej.
Więc do kosztów uzyskania przychodów całość raty kapitałowej może zaliczyć tylko wtedy, gdy wartość auta mieści się w ustawowym limicie.
W przypadku aut, których wartość w dniu podpisania umowy leasingowej przekracza limit, do kosztów podatkowych zalicza się jedynie część raty kapitałowej, zgodnie z proporcją wynikającą z limitu.
Natomiast rata odsetkowa może być uwzględniona w kosztach w pełnej wysokości.
Wynajem samochodu osobowego a limity amortyzacji aut
Do wynajmu aut osobowych stosuje się te same zasady, co przy leasingu. Dotyczy to zarówno wynajmu krótkoterminowego, jak i długoterminowego. Przykładem najmu krótkoterminowego może być wynajem samochodu na kilka dni po przylocie do innego miasta.
W kosztach firmy można wtedy rozliczać tylko koszty najmu samochodów osobowych do wysokości limitu.
Wynajem auta, którego wartość przekracza limit, podlega rozliczeniu proporcjonalnemu. Do kosztów zalicza się tylko taką część wydatku, w jakiej wartość samochodu mieści się w limicie.
Przy najmie krótkoterminowym, czyli wtedy, gdy umowa najmu zawarta jest na mniej niż pół roku, wartość pojazdu dla celów podatkowych ustalana jest na podstawie kwoty z polisy ubezpieczeniowej AC wskazanej w umowie najmu.
Przy najmie długoterminowym, czyli trwającym powyżej pół roku, obowiązują podobne zasady.
Jeśli wartość auta przekracza ustawowe limity, to do kosztów uzyskania przychodów opłaty za wynajem można zaliczyć wyłącznie proporcjonalnie. Do ustalenia wartości pojazdu przyjmuje się wartość z umowy najmu.
Wysokość limitu zależy od rodzaju pojazdu. Do końca 2025 roku funkcjonuje rozgraniczenie na samochody spalinowe i elektryczne.
Należy pamiętać, że chociaż wszystkie hybrydy posiadają silnik elektryczny, są traktowane jako samochody spalinowe. Wynika to z tego, że silnik elektryczny jest tylko dodatkiem do silnika spalinowego. Jednak od 1 stycznia 2026 roku zostanie wprowadzona nowa kategoria pojazdów, z nowym limitem amortyzacji.
Ile wynoszą nowe limity amortyzacji od 2026 roku
Od 1 stycznia 2026 roku limity amortyzacji samochodów osobowych będą zależne od rodzaju napędu i poziomu emisji CO₂.
Zamiast dwóch poziomów limitu, wprowadzono 3 poziomy:
- 225 000 zł dla samochodów elektrycznych lub napędzanych wodorem,
- 150 000 zł dla aut spalinowych lub hybrydowych z emisją CO₂ poniżej 50 g/km,
- 100 000 zł dla aut spalinowych lub hybrydowych z emisją CO₂ równą lub wyższą 50 g/km.
O ile limit dla aut elektrycznych lub napędzanych wodorem nie zmienił się, o tyle limit dla aut spalinowych oraz hybrydowych poszedł mocno w dół.
Większość aut dostępnych na rynku nie jest w stanie spełnić wyśrubowanych norm emisji CO₂.
Co ciekawe, próg 50 g/km wywodzi się z regulacji unijnych. Taką wartość można znaleźć w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 2019/631 dotyczącym norm CAFE (Clean Air For Europe), gdzie auta zaliczane do „ultraniskoemisyjnych” muszą mieć właśnie emisję poniżej 50 g/km.
W odróżnieniu od norm EURO, które dotyczą pojedynczych pojazdów, CAFE wyznacza średni limit emisji CO₂ dla całej gamy modelowej sprzedawanej przez danego producenta w danym roku.
Jedyne samochody osobowe, które spełniają kryterium emisji CO₂ poniżej 50 g/km, to hybrydy plug-in (PHEV). Wszystko dzięki temu, że posiadają wbudowany akumulator, który pozwala na jazdę bez użycia silnika spalinowego.
Jednak w przypadku takich pojazdów jest nie zbyt wiele modeli, które można kupić jako nowe auto z salonu za cenę nie przekraczającą 150.000 zł.
Typowe konwencjonalne hybrydy emitują najczęściej powyżej 70–85 g CO₂/km wobec czego należą do tej kategorii aut, dla których limit amortyzacji jest najniższy.
To czy dane auto spełnia do celów podatkowych wymogi emisji CO₂ sprawdza się na podstawie danych z CEPiK pochodzących z dokumentów homologacyjnych.
Obecnie ogromna większość aut hybrydowych i wszystkie auta spalinowe nie spełnia nowych limitów emisji spalin, wobec czego zaliczają się do kategorii aut z limitem amortyzacji wynoszącym 100.000 zł.
Według danych o rejestracjach nowych samochodów w I półroczu 2025 roku zaledwie 0,7 procent, czyli niewiele ponad 2 tys. pojazdów, mieściło się w limicie emisji poniżej 50 g CO2/km.
Podatkowa pułapka przy leasingu operacyjnym zawartym przed 2026 r.
W przypadku leasingu operacyjnego, nie przewidziano jasnych przepisów przejściowych. Jeśli ustawodawca nie zmieni przepisów, samochody leasingowane przed 2026 rokiem mogą podlegać nowym limitom po 1 stycznia 2026 roku.
Tym samym, nawet samochody, dla których umowa leasingowa była podpisana w 2025 roku lub w latach wcześniejszych, mogą mieć ograniczoną możliwość zaliczania do kosztów raty leasingowej w pełnej wysokości.
Jeśli auto spalinowe w chwili podpisania umowy było warte mniej niż 150 tys. zł, to zgodnie z przepisami, które obowiązują do końca grudnia 2025 roku kosztem uzyskania przychodu jest cała rata leasingowa.
W przypadku leasingu operacyjnego obowiązuje następująca zasada: część odsetkowa raty leasingowej, czyli odsetki oraz wynagrodzenie leasingodawcy, zawsze jest ujmowana w kosztach uzyskania przychodu w pełnej wysokości.
Natomiast część kapitałowa, czyli spłata wartości samochodu, podlega proporcjonalnemu ograniczeniu do limitu wartości auta.
W przypadku aut spalinowych, których emisja spalin jest równa lub wyższa niż 50 gram CO2 na kilometr, od 1 stycznia 2026 r. będzie miał zastosowanie nowy limit wynoszący 100 000 złotych.
Oznacza to, że w odniesieniu do leasingu operacyjnego auta, za które w 2025 roku można było w całości ujmować w kosztach faktury za leasing, bo kosztowało więcej niż 100 tys. zł, ale mniej niż 150 tys. zł, przedsiębiorca będzie musiał stosować proporcję do części kapitałowej faktury.
Nie ma przy tym znaczenia, że takie auto według aktualnej wyceny może być warte mniej niż 100 000 zł.
Przy obliczaniu proporcji limitu kosztów leasingu operacyjnego liczy się wartość samochodu ustaloną na dzień zawarcia umowy leasingu i wykazaną w tej umowie, a nie aktualną wartość według cen rynkowych w późniejszych latach.
Artykuł przygotowany przez specjalistę Jakuba Chmieleckiego
Usprawnij swoją pracę,
dołącz do nas!
Aż do 30 dni od daty utworzenia konta możesz wprowadzić 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 Poleceń Księgowania w bezpłatnej wersji programu.
Po osiągnięciu limitu ilości dokumentów lub upływie limitu czasu dla wersji darmowej podejmiesz decyzję o zakupie pierwszej licencji.