Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga przemieszczania się, dlatego wielu przedsiębiorców używa samochodu w firmie. Wydatki związane z pojazdem w znaczny sposób mogą obniżyć podatek dochodowy i VAT do zapłaty. Przedsiębiorcy często niesłusznie rozliczają koszty paliwa zakupionego w celach prywatnych, a tym samym nadużywają prawa ujęcia wydatków związanych z pojazdem w kosztach podatkowych oraz odliczenia od nich VAT-u. Szukając oszczędności w budżecie, rząd postanowił ukrócić te praktyki. Pierwsza zmiana związana z pojazdami używanymi w działalności gospodarczej miała miejsce w 2014 roku w odniesieniu do podatku VAT. Aktualnie planowana jest kolejna modyfikacja przepisów, mająca na celu ograniczenie możliwości ujęcia wydatków na paliwo, naprawy i eksploatację jako koszty uzyskania przychodów.
Podatek VAT – pierwszy krok w kierunku ograniczenia możliwości rozliczenia kosztów związanych z pojazdem
1 kwietnia 2014 roku weszła w życie rewolucyjna zmiana dotycząca odliczenia VAT od paliwa i innych kosztów eksploatacyjnych związanych z samochodem osobowym. Od tej pory przedsiębiorcy, którzy nie dopełnią odpowiednich formalności, mogą odliczyć jedynie 50% podatku VAT od wydatków poniesionych na paliwo i pozostałe koszty związane z pojazdem.
Jakie formalności należy spełnić aby móc odliczyć 100% VAT od wydatków związanych z samochodem?
W celu odliczenia pełnej kwoty podatku VAT zawartej na fakturze, przedsiębiorca powinien dokonać zgłoszenia pojazdu na druku VAT-26 jako samochód firmowy, stworzyć regulamin użytkowania pojazdu i prowadzić szczegółową kilometrówkę dla celów VAT. Trzeba również liczyć się z tym, że zgłaszając pojazd do urzędu skarbowego jako firmowy, nie może zachodzić nawet potencjalne użycie go w celach prywatnych, w przeciwnym wypadku możliwe jest odliczenie jedynie połowy podatku VAT od paliwa i wydatków na eksploatację pojazdu.
Zgodnie z art. 86a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:
1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
- a) kolejny numer wpisu,
- b) datę i cel wyjazdu,
- c) opis trasy (skąd – dokąd),
- d) liczbę przejechanych kilometrów,
- e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
– potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.
Jak widzimy, formalności konieczne do spełnienia są czasochłonne i uciążliwe, dlatego po wprowadzeniu dodatkowych wymogów umożliwiających odliczenie pełnego VAT-u z faktur za paliwo, naprawy i koszty eksploatacji pojazdu, większość przedsiębiorców zdecydowało się jedynie na częściowe odliczenie tego podatku.
Czy nadchodzą kolejne zmiany w zakresie rozliczenia pojazdów osobowych?
W czerwcu bieżącego roku Ministerstwo Finansów poinformowało o planowanych zmianach w odniesieniu do ujęcia jako koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na paliwo, części zamienne, naprawy czy inne koszty eksploatacyjne samochodu osobowego. Zgodnie z planowanymi zmianami w zakresie rozliczenia wydatków związanych z pojazdem, przedsiębiorca będzie mógł zaliczyć do kosztów jedynie 50% zapłaconej kwoty netto. Na ten moment nie jest znany jeszcze termin wprowadzenia niekorzystnych dla przedsiębiorców modyfikacji przepisów.
Zasady zaliczenia wydatków na paliwo, naprawy i eksploatację pojazdu mają być analogiczne jak w przypadku odliczenia VAT, co oznacza że prawo do uwzględnienia w pełnej kwoty widniejącej na fakturze w kosztach firmy, dostępne będzie wyłącznie dla przedsiębiorców prowadzących ewidencję przebiegu pojazdu. Konieczne będzie również zgłoszenie danego samochodu do urzędu skarbowego i stworzenie regulaminu użytkowania pojazdu w firmie. Brak spełnienia powyższych wymogów oznaczać będzie brak prawa do ujęcia pełnej kwoty poniesionego wydatku w Podatkowej Księdze Przychodów i Rozchodów. W takim przypadku przedsiębiorca używający samochodu osobowego w swojej działalności będzie mógł ująć w kosztach podatkowych jedynie połowę kwoty netto z faktury. W konsekwencji, zapowiadana zmiana przepisów skutkować będzie wyższym podatkiem dochodowym do zapłaty dla przedsiębiorców.
Usprawnij swoją pracę,
dołącz do nas!
Aż do 30 dni od daty utworzenia konta możesz wprowadzić 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 Poleceń Księgowania w bezpłatnej wersji programu.
Po osiągnięciu limitu ilości dokumentów lub upływie limitu czasu dla wersji darmowej podejmiesz decyzję o zakupie pierwszej licencji.