Uwaga na transakcje gotówkowe powyżej 15.000zł - Część 1
  22 30 75 777       pomoc@360ksiegowosc.pl
Wypróbuj teraz za darmo

Uwaga na transakcje gotówkowe powyżej 15.000zł – Część 1

Ustawodawca zarówno w ustawie prawo przedsiębiorców jak i w ustawach podatkowych zawarł ograniczenie możliwości ujęcia w kosztach firmowych transakcji o wartości powyżej 15.000zł, jeżeli płatne są gotówką. Zapisy wydają się w miarę proste jednak praktyka gospodarcza pokazała, że różne okoliczności przebiegu transakcji gotówkowych, jakie występują na rynku utrudniają właściwe zastosowanie powyższych przepisów.

Przepisy regulujące płatności gotówkowe do 15.000zł

W art. 19 ustawy prawo przedsiębiorców ustawodawca określa, iż dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą powinno następować za pomocą rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku, gdy:

  • stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  • jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Podstawowe cechy ograniczenia płatności gotówkowej do 15.000zł

Powyższe przepisy wskazują, iż limit na pojedynczą transakcję gotówkową wynosi 15.000zł i dotyczy on wyłącznie transakcji pomiędzy przedsiębiorcami. Jeżeli transakcja przewyższa tę kwotę powinna być uregulowana z użyciem rachunku bankowego. Jeżeli natomiast przedsiębiorca kupi rzecz od osoby fizycznej nieprowadzącej żadnej działalności, wówczas nawet jak wartość zakupu gotówkowego przewyższy 15.000zł to i tak w całości zaliczy ją do kosztów (oczywiście, jeżeli nie ma ona charakteru prywatnego).

Kolejną istotną kwestią jest wartość transakcji, jaka wynika z zawartej umowy czy faktury, ponieważ poszczególne płatności, podzielone gotówkowo pozostają bez wpływu na określenie wartości transakcji (z pewnymi wyjątkami).

Dodatkowo należy wskazać, iż jeżeli transakcje odbywa się w walucie obcej to należy ją przeliczyć według średniego kursu NBP (tabela A) z dnia poprzedniego niż dzień dokonania transakcji (dzień ten musi być dniem roboczym).

Wyłączenia z kosztów transakcji gotówkowych powyżej 15.000zł

Zgodnie z art. 22p ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą w przypadku transakcji gotówkowej powyżej 15.000zł nie mogą zaliczyć do kosztów firmowych poniesionych wydatków w tej części, w jakiej płatność została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Jeżeli jednak podatnik dokona transakcji gotówkowej na kwotę powyżej 15.000zł, wówczas będzie zobowiązany do:

  • zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów albo
  • w przypadku braku możliwości zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (jeżeli koszty są w danym miesiącu za małe) – zwiększenia przychodów

– w miesiącu, w którym została dokonana płatność bez pośrednictwa rachunku płatniczego.

Zakup środków trwałych, likwidacja działalności czy zmiana formy opodatkowania a transakcje powyżej 15.000zł płatne gotówkowo

Zasada ogólna wyłączania z kosztów firmowych transakcji gotówkowych powyżej 15.000zł będzie miała również miejsce, jeżeli podatnik:

  • nabędzie lub wytworzy środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne,
  • dokonania płatności:
  1. po likwidacji pozarolniczej działalności gospodarczej,
  2. po zmianie formy opodatkowania na zryczałtowaną formę opodatkowania

– będzie zobligowany do zmniejszenia kosztów a jeżeli koszty będą zbyt niskie to do zwiększenia przychodów:

  1. za rok podatkowy, w którym nastąpiła likwidacja tej działalności albo
  2. za rok podatkowy poprzedzający rok podatkowy, w którym nastąpiła zmiana formy opodatkowania.

Jak widać z powyższych uregulowań ustawodawca wyłączył z kosztów firmowych także gotówkowy zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych a także ich wytworzenie o wartości powyżej 15.000zł.

Oprócz tego podatnicy, którzy np. zlikwidują działalność gospodarczą w 2018r. i składają zeznanie za ten rok do końca kwietnia 2019r. będą zobowiązani pomniejszyć swoje koszty firmowe o transakcję gotówkową powyżej 15.000zł nawet, jeżeli płatność ta została dokonana po likwidacji firmy.

Kolejną ciekawostką jest to, że jeżeli podatnik np. w 2018r. zmieni formę opodatkowania z zasad ogólnych na ryczałt i po tej zmianie dokona płatności gotówkowej za transakcję o wartości powyżej 15.000zł, wówczas będzie musiał zmniejszyć koszty firmowe o tę transakcję jeszcze w rozliczeniu za rok dotyczący poprzedniej formy opodatkowania a więc w tym przypadku zasad ogólnych.

Kontrahent z zagranicy

Jeżeli podatnik zakupi za gotówkę towar lub usługę także od kontrahenta zagranicznego (dotyczy tylko firm) o wartości powyżej 15.000zł (wartość w walucie przeliczona na polskie złote) to niestety nie będzie mógł ująć ten zakup w koszty firmy.

Limit gotówkowy 15.000zł netto czy brutto

Kwota limitu gotówkowego powinna być liczona, jako kwota brutto a zatem jeżeli podatnik jest zwolniony z VAT (podmiotowo, do rocznego obrotu 200.000zł) wówczas transakcję gotówkową będzie liczył, jako ostateczną kwotę do zapłaty na fakturze lub umowie a do kosztów ujmie transakcję gotówkową o wartości maksymalnie 15.000zł brutto.

Czynny podatnik VAT także kwotę limitu będzie ustalał, jako 15.000zł brutto, ale do kosztów ujmie maksymalnie kwotę netto wynikającą z tej transakcji.

Pojedyncza transakcja objęta limitem

Należy podkreślić, iż w świetle określenia transakcji gotówkowej objętej limitem gotówkowym podatnik powinien wziąć pod uwagę jeden zakup na umowę handlową lub fakturę. Dlatego też, gdy podatnik podpisze umowę handlową ze sprzedawcą, z której będzie wynikać, iż otrzyma kilka faktur w ramach realizacji jednej transakcji (wynikającej z umowy) to wszystkie faktury (suma kwot z umów) otrzymane przez podatnika na podstawie tej umowy płatne gotówkowo będą stanowiły jedną transakcję w odniesieniu do ustalenia limitu gotówkowego 15.000zł.

Limit płatności gotówkowej 15.000zł a pobranie

Kolejną ciekawostką zastosowania limitu płatności gotówkowych jest transakcja, w której przedsiębiorca opłaca nabycie za pobraniem. Niestety także w tej kwestii podatnik nie będzie mógł zaliczyć do kosztów firmowych nabycie towarów lub usług (oraz środków trwałych), jeżeli wartość tego nabycia przewyższy kwotę 15.000zł i rozliczenie nastąpi za pobraniem.

Kwestia umów leasingowych

Większość małych podatników korzysta z umów leasingu, które obligują ich do dokonywania płatności rat leasingowych. Jeżeli podatnik zdecydowałby się dokonywać zapłaty gotówką za te raty i jednocześnie chciałby ująć w koszty firmy sumy tych rat, wówczas umowa leasingu musiałaby opiewać na wartość maksymalnie 15.000zł brutto. Zatem w tym wypadku podatnik powinien wziąć pod uwagę wartość umowy leasingu, jako wartość pojedynczej transakcji i przyrównać tę wartość do limitu gotówkowego 15.000zł.

 


Usprawnij swoją pracę,
dołącz do nas!

do 30 dni od daty utworzenia konta możesz wprowadzić 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 Poleceń Księgowania w bezpłatnej wersji programu.

Po osiągnięciu limitu ilości dokumentów lub upływie limitu czasu dla wersji darmowej podejmiesz decyzję o zakupie pierwszej licencji.