Luksusowe samochody w JDG
  22 30 75 777       pomoc@360ksiegowosc.pl
Wypróbuj teraz za darmo
Karolina Szopa - Samodzielna księgowa, publicystka, absolwentka kierunku Matematyka w finansach i ekonomii na Politechnice Krakowskiej

Luksusowe samochody w JDG

Coraz częściej na ulicach można zobaczyć przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, którzy poruszają się autami klasy premium.

W praktyce jednak samo posiadanie drogiego lub sportowego samochodu nie wystarczy, by wydatki na jego zakup i użytkowanie mogły zostać rozliczone w kosztach firmowych.

Kluczowe znaczenie ma nie cena pojazdu, lecz to, czy jego wykorzystanie ma realny związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Przepisy nie zabraniają używania samochodów luksusowych w JDG, jednak organy podatkowe szczególnie wnikliwie badają, czy wydatek był racjonalny, gospodarczo uzasadniony i właściwie udokumentowany.

 

Luksusowe samochody w JDG

W jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG) przepisy nie zakazują posiadania przez przedsiębiorcę kosztownego, „luksusowego” auta.

Dla celów rozliczenia poniesionych przez przedsiębiorcę w działalności gospodarczej kluczowe są trzy kwestie: związek przyczynowy między poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodów bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła, ewentualne ograniczenia zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych wskazane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) oraz właściwe udokumentowanie tych wydatków.

To, czy mówimy o miejskim hatchbacku czy o sportowym coupé, jest drugorzędne — o ile zostały zachowane przepisowe limity rozliczenia wydatków poniesionych na zakup pojazdu w kosztach podatkowych i przedsiębiorca jest w stanie wykazać biznesowy charakter użycia.

 

Limit rozliczenia wydatków związanych z zakupem luksusowego samochodu na cele związane z działalnością gospodarczą?

Dla celów rozliczenia wydatków związanych z zakupem drogiego, sportowego samochodu w kosztach podatkowych, przede wszystkim należy mieć na uwadze ograniczenia kwotowe dotyczące samochodów osobowych wskazane w art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:

  1. a) 225.000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,
  2. b) 150.000 zł – w przypadku pozostałych samochodów osobowych.

Od 1 stycznia 2026 roku wejdzie w życie zmiana przepisów w zakresie obowiązującego limitu rozliczenia wydatków na pojazdy spalinowe wykorzystywane w działalności gospodarczej.

Nowe brzmienie art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

„Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:

  1. a) 225.000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1289, 1853 i 1881) oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,
  2. b) 150.000 zł – jeśli emisja CO2silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, wynosi mniej niż 50 g na kilometr,
  3. c) 100.000 zł – jeśli emisja CO2silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr”.

W konsekwencji oznacza to, że rozliczenie wydatków na zakup luksusowego samochodu przeznaczonego na cele firmowe jest możliwe, ale jedynie w ramach obowiązującego limitu.

Jeżeli mamy do czynienia z samochodem spalinowym, to przedsiębiorcy przysługuje prawo zaliczenia do kosztów jedynie części poniesionych wydatków, przy czym na dzień dzisiejszy limit ten wynosi 150 000 zł, natomiast od 1 stycznia 2026 roku będzie uzależniony od spełnienia określonych wymogów związanych z emisją CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego.

Jeżeli samochód osobowy nie będzie spełniał tych wymogów, przedsiębiorca rozliczy wydatki na jego zakup jedynie do limitu 100 000 zł.

Nadwyżka ponad limit nie stanowi kosztu uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej. Limit określony w ustawie o PIT działa niezależnie od tego, czy auto jest „zwykłe”, czy luksusowe.

Należy przy tym pamiętać, że ujęcie wydatków na zakup samochodu będącego środkiem trwałym w kosztach następuje w ramach dokonanych odpisów amortyzacyjnych, a więc jest rozłożone w czasie.

 

 Czy sportowy/luksusowy samochód da się obronić przed fiskusem?

Drugim ważnym aspektem ujęcia w kosztach podatkowych samochodu postrzeganego jako luksusowy jest konieczność wykazania związku przyczynowego między poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodów bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła.

Przy czym wydatek ujęty w kosztach musi być racjonalny i gospodarczo uzasadniony, a celem jego poniesienia powinno być osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów należy oceniać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą podmiotu. Choć przepisy podatkowe nie zakazują rozliczenia wydatków na nabycie samochodów luksusowych czy drogich samochodów sportowych, to jednak nie można zapominać, że to na przedsiębiorcy ciąży obowiązek wykazania, że wydatek zaliczony do kosztów podatkowych jest racjonalny i gospodarczo uzasadniony.

W przypadku zakupu samochodu luksusowego, trzeba liczyć się z tym, że organ podatkowy w razie ewentualnej kontroli może zakwestionować zasadność ujęcia wydatku w kosztach, argumentując że charakterystyka samochodu przekracza faktyczne potrzeby przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i wskazuje na użytek głównie w celach prywatnych.

Podkreślić przy tym należy, że za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji (art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT).

Termin „reprezentacja” nie został zdefiniowany w ustawie, jednak w doktrynie i orzecznictwie przyjęło się, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.

Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy zatem patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłączną bądź dominującą przyczyną ponoszenia kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to wydatki te mają charakter reprezentacyjny.

Luksusowy samochód może być więc uznany przez organ podatkowy jako koszt reprezentacji,  ponieważ służy nie tylko jako środek transportu, ale także jako symbol statusu, sukcesu, stylu życia i prestiżu.

Może wzmacniać wizerunek osobisty, podkreślać osiągnięcia i świadczyć o wysokiej pozycji finansowej właściciela i wpływać na postrzeganie przez klientów i partnerów biznesowych.

Rozliczenie w kosztach zakupu luksusowego samochodu jest więc ryzykowne i wymaga solidnego uzasadnienia gospodarczego; w razie wątpliwości przed poniesieniem wydatku warto wystąpić o interpretację indywidualną KIS dla konkretnego stanu faktycznego, aby ograniczyć ryzyko sporu z organem.

 

Samochód sportowy jako koszt uzyskania przychodów – interpretacja indywidualna

Istnieją jednak sytuacje, w których ujęcie drogiego, sportowego samochodu w kosztach podatkowych jest uzasadnione. Przykładem jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 czerwca 2021 r. (nr 0112-KDIL2-2.4011.335.2021.3.MB), w której organ uznał, że podatnik prowadzący działalność marketingowo-reklamową może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na wytworzenie i eksploatację samochodu wyścigowego, wykorzystywanego do świadczenia usług reklamowych i sprzedaży powierzchni reklamowej.

KIS wskazał, że pomiędzy wydatkiem a przychodem istnieje bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy, a samochód nie miał charakteru reprezentacyjnego, lecz stanowił realne narzędzie pracy w działalności gospodarczej.

Kluczowe znaczenie miało wykazanie, że pojazd był wykorzystywany wyłącznie do celów firmowych – w tym przypadku do ekspozycji reklam i promocji kontrahentów – oraz że nie był przeznaczony do użytku prywatnego ani nie stanowił samochodu osobowego w rozumieniu ustawy o PIT.

Podobne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 28 listopada 2019 r. (I SA/Kr 731/19), podkreślając, że organ podatkowy nie może dowolnie kwestionować celowości wydatku, jeśli podatnik udokumentuje jego gospodarcze uzasadnienie.

Oznacza to, że nawet w przypadku zakupu drogiego czy nietypowego pojazdu – o ile istnieje obiektywny związek pomiędzy jego wykorzystaniem a przychodami z działalności – możliwe jest jego rozliczenie w kosztach uzyskania przychodów.

W praktyce każde tego rodzaju działanie wymaga jednak odpowiedniego udokumentowania i przygotowania argumentacji.

Dlatego w razie wątpliwości warto wystąpić o interpretację indywidualną KIS, która potwierdzi, że sposób wykorzystania konkretnego pojazdu spełnia wymogi art. 22 ust. 1 ustawy o PIT i zabezpieczy przedsiębiorcę przed ewentualnym sporem z organami podatkowymi.

 

Artykuł przygotowany przez naszą specjalistkę Karolinę Szopa


Usprawnij swoją pracę,
dołącz do nas!

do 30 dni od daty utworzenia konta możesz wprowadzić 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 Poleceń Księgowania w bezpłatnej wersji programu.

Po osiągnięciu limitu ilości dokumentów lub upływie limitu czasu dla wersji darmowej podejmiesz decyzję o zakupie pierwszej licencji.