Dyrektywa CSRD
  22 30 75 777       pomoc@360ksiegowosc.pl
Wypróbuj teraz za darmo
Karolina Szopa - Samodzielna księgowa, publicystka, absolwentka kierunku Matematyka w finansach i ekonomii na Politechnice Krakowskiej

Dyrektywa CSRD i jej wdrożenie w Polsce

Dyrektywa CSRD to unijna dyrektywa, która rozszerza i porządkuje raportowanie informacji o zrównoważonym rozwoju (ESG).

Jej celem jest, aby użytkownicy sprawozdań np. inwestorzy, kontrahenci czy instytucje otrzymywali porównywalne, rzetelne i kontrolowalne dane o wpływie działalności firm na środowisko, kwestie społeczne i ład korporacyjny.

 

Czym jest dyrektywa CSRD?

 

Dyrektywa 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, nazywa również dyrektywą CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), to akt prawny Unii Europejskiej, który wprowadza zmiany w sposobie, w jaki przedsiębiorstwa raportują swoje działania związane z czynnikami środowiskowymi, społecznymi i ładem korporacyjnym, czyli raportowanie o zrównoważonym rozwoju (ESG).

Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju to przedstawienie, jak działalność prowadzona przez przedsiębiorstwo oddziałuje na obszary ESG oraz jak kwestie zrównoważonego rozwoju wpływają na rozwój, strategię, wyniki i pozycję finansowo-operacyjną przedsiębiorstwa.

ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance) to zbiór niefinansowych kryteriów oceny sposobu zarządzania przedsiębiorstwem w kontekście zrównoważonego rozwoju.

Kryteria te analizują działalność przedsiębiorstwa z uwzględnieniem trzech perspektyw:

  • Środowisko (E): Jak firma dba o planetę? Chodzi tu o jej wpływ na środowisko naturalne, na przykład poprzez emisję CO2, zużycie energii czy zarządzanie odpadami.
  • Społeczeństwo (S): Jaki jest jej wpływ na ludzi? Dotyczy to relacji z pracownikami (warunki pracy, różnorodność), klientami oraz lokalnymi społecznościami.
  • Ład korporacyjny (G): Jak jest zarządzana? W tym aspekcie ocenia się przejrzystość działania, etykę w biznesie, strukturę zarządu i jego wynagrodzenia.

Krótko mówiąc, ESG to drogowskaz dla firm, które chcą rosnąć w sposób odpowiedzialny, a dla inwestorów – narzędzie do wyboru tych, które są nie tylko dochodowe, ale też dbają o otoczenie.

 

Kogo dotyczy dyrektywa CSRD i zmiana w związku z wdrożeniem dyrektywy CSRD

 

W Dzienniku Ustaw z 17 grudnia 2024 roku opublikowano ustawę z dnia 6 grudnia 2024 roku o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw, dalej zwaną ustawą nowelizującą z 6 grudnia 2024 roku.

Ustawa weszła w życie 1 stycznia 2025 roku, po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia. Istnieją jednak pewne wyjątki od tej zasady.

Celem ustawy jest wprowadzenie do polskiego prawa dwóch unijnych dyrektyw.

Pierwsza z nich to dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2023/2775, która dostosowuje kryteria wielkości przedsiębiorstw (mikro-, małych, średnich i dużych jednostek).

Druga dyrektywa, zwana dyrektywą CSRD, to dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 dotycząca sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Polska nowelizacja zakłada stopniowe wejście obowiązku raportowania o zrównoważonym rozwoju.

W pierwszej kolejności obowiązek sprawozdawczości ESG ma dotyczyć dużych jednostek i dużych grup kapitałowych i stopniowo być rozszerzany na jednostki małe i średnie, które są emitentami na rynku regulowanym, z wyłączeniem jednostek mikro i na określone jednostki zależne i oddziały, których jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka samodzielna jest z państwa trzeciego.

Stopniowe wprowadzenie obowiązku sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju wprowadza art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw.

Przy czym obowiązek raportowania ESG dotyczy podmiotów określonych w  art. 63r ust. 1 ustawy o rachunkowości, zgodnie z tym przepisem jednostka mała i jednostka średnia będące emitentami papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz jednostka duża są obowiązane do przedstawienia w wyodrębnionej części sprawozdania z działalności informacji niezbędnych do zrozumienia wpływu jednostki na kwestie zrównoważonego rozwoju oraz do zrozumienia, w jaki sposób kwestie zrównoważonego rozwoju wpływają na rozwój, wyniki i sytuację jednostki, zwanych dalej „sprawozdawczością zrównoważonego rozwoju”.

Przy czym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 16 kwietnia 2025 r. nr L 2025/794 opublikowano Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2025/794 z dnia 14 kwietnia 2025 r. w sprawie zmiany dyrektywy (UE) 2022/2464 i (UE) 2024/1760 w odniesieniu do dat, od których państwa członkowskie mają stosować niektóre wymogi dotyczące sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju i w zakresie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, zwanej dyrektywą „stop-the-clock”, która stanowi pierwszy pakiet uproszczeń tzw. „Omnibus I”.

Dyrektywa ta przewiduje odroczenie o lata wymogów sprawozdawczych dla spółek obecnie objętych zakresem dyrektywy (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju, czyli dyrektywy CSRD.

Zatem dyrektywa „stop-the-clock” 2025/794 przewiduje odroczenie o 2 lata wybranych wymogów sprawozdawczych dla jednostek objętych CSRD, oraz odpowiednie przesunięcia terminów dla CSDDD (należyta staranność).

Pierwszy pakiet uproszczeń (Omnibus I) jest odpowiedzią na postulaty państw członkowskich w sprawie złagodzenia wymogów dotyczących kwestii środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego (ESG).

Celem tych zmian jest przede wszystkim zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw unijnych.

Uproszczenia te dotyczą w szczególności Dyrektywy CSRD w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz Dyrektywy CSDDD wprowadzającej należytą staranność.

 

Co zawiera sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju?

 

Na mocy art. 63r ust. 2 ustawy o rachunkowości sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju zawiera:

1) zwięzły opis modelu biznesowego i strategii biznesowej jednostki, w tym opis:

  1. a) odporności modelu biznesowego i strategii biznesowej jednostki na ryzyka związane z kwestiami zrównoważonego rozwoju,
  2. b) szans dla jednostki związanych z kwestiami zrównoważonego rozwoju,
  3. c) planów jednostki, w tym działań wdrażających i powiązanych z nimi planów finansowych i inwestycyjnych, służących zapewnieniu, aby model biznesowy i strategia biznesowa jednostki uwzględniały:

– przejście na zrównoważoną gospodarkę,

– ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5 °C zgodnie z Porozumieniem paryskim do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 9 maja 1992 r., przyjętym w Paryżu dnia 12 grudnia 2015 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 36 i 37),

– osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) (Dz. Urz. UE L 243 z 09.07.2021, str. 1),

– zagrożenia wynikające z działalności jednostki związanej z węglem, ropą naftową i gazem,

  1. d) w jaki sposób w modelu biznesowym i strategii biznesowej jednostki uwzględniono potrzeby interesariuszy jednostki oraz wpływ jednostki na kwestie zrównoważonego rozwoju,
  2. e) sposobu wdrożenia strategii jednostki w odniesieniu do kwestii zrównoważonego rozwoju;

2) opis określonych w czasie i ustanowionych przez jednostkę celów dotyczących kwestii zrównoważonego rozwoju, w tym bezwzględnych celów redukcji emisji gazów cieplarnianych co najmniej na rok 2030 i rok 2050, opis postępów poczynionych przez jednostkę na rzecz osiągnięcia tych celów oraz oświadczenie, czy cele jednostki związane z czynnikami środowiskowymi opierają się na rozstrzygających dowodach naukowych;

3) opis roli kierownika jednostki oraz członków rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego jednostkę w odniesieniu do kwestii zrównoważonego rozwoju oraz ich wiedzy eksperckiej i umiejętności związanych z wypełnianiem tej roli lub dostępu kierownika jednostki oraz członków rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego jednostkę do takiej wiedzy eksperckiej i umiejętności;

4) opis polityk jednostki w odniesieniu do kwestii zrównoważonego rozwoju;

5) informacje o istnieniu systemów zachęt dotyczących kwestii zrównoważonego rozwoju oferowanych kierownikowi jednostki oraz członkom rady nadzorczej lub innego organu nadzorującego jednostkę;

6) opis:

  1. a) procesu należytej staranności wdrożonego przez jednostkę w odniesieniu do kwestii zrównoważonego rozwoju, w tym procesu należytej staranności wdrożonego zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej dotyczącymi prowadzenia przez jednostki procesu należytej staranności,
  2. b) najważniejszych rzeczywistych lub potencjalnych niekorzystnych skutków związanych z własnymi działaniami jednostki i jej łańcuchem wartości, w tym z jej produktami i usługami, relacjami biznesowymi i łańcuchem dostaw, działań podjętych w celu zidentyfikowania i monitorowania tych skutków, a także innych niekorzystnych skutków, które jednostka jest obowiązana zidentyfikować zgodnie z innymi przepisami prawa Unii Europejskiej dotyczącymi prowadzenia przez jednostki procesu należytej staranności,
  3. c) wszelkich działań podjętych przez jednostkę w ramach procesu należytej staranności w celu zapobiegania rzeczywistym lub potencjalnym niekorzystnym skutkom, łagodzenia ich, zaradzania im lub usunięcia ich oraz wyniku tych działań;

7) opis najważniejszych ryzyk dla jednostki w odniesieniu do kwestii zrównoważonego rozwoju, w tym opis głównych rodzajów zależności jednostki od tych kwestii, oraz sposobu zarządzania tymi ryzykami przez jednostkę;

8) wskaźniki odnoszące się do informacji, o których mowa w pkt 1-7.

Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju sporządza się zgodnie ze standardami sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.

 

Artykuł przygotowany przez naszą specjalistkę Karolinę Szopa


Usprawnij swoją pracę,
dołącz do nas!

do 30 dni od daty utworzenia konta możesz wprowadzić 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 Poleceń Księgowania w bezpłatnej wersji programu.

Po osiągnięciu limitu ilości dokumentów lub upływie limitu czasu dla wersji darmowej podejmiesz decyzję o zakupie pierwszej licencji.