Czy wyjście na mecz, do kina czy do teatru to praca? Większość odpowie, że to raczej rozrywka i dobra zabawa.
Mimo to, w niektórych, ściśle określonych sytuacjach, wydatki na zakup wejściówek można zaliczyć jako koszt uzyskania przychodu przez przedsiębiorcę.
Bilety na wydarzenia kulturalne mogą bowiem stanowić element budowania relacji z klientami, formę nagrody dla pracowników lub sposób na integrację zespołu. Zatem – na w jakich okolicznościach i na jakich zasadach można je wliczyć w koszty?
Kiedy wydatek staje się kosztem uzyskania przychodu?
Na wstępie kilka zdań o tym, kiedy wydatek może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Otóż zarówno w ustawie o PIT (art. 22 ust. 1) oraz ustawie o CIT (15 ust. 1) znajdziemy mniej więcej tę samą definicję.
Kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, za wyjątkiem tych wydatków, które ustawodawca wprost wyłączył w ustawie.
Oznacza to, że przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów wyłącznie te wydatki, które:
- mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą;
- nie są objęte ustawowym wyłączeniem;
- są właściwie udokumentowane (np. fakturą);
- mają racjonalny i gospodarczo uzasadniony cel.
Powyższe zasady dotyczą zarówno jednoosobowych działalności gospodarczych, spółek cywilnych, jak i wszystkich spółek prawa handlowego (np. spółka jawna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością).
Bilety na wydarzenia kulturalne – reprezentacja czy reklama?
Bilety na wydarzenia kulturalne, choć oznaczają rozrywkę, mogą spełniać również warunki niezbędne do zakwalifikowania ich jako koszty prowadzenia firmy.
Będzie tak oczywiście jeśli będą służyły realizacji określonych celów biznesowych. Kluczowe jest zatem ustalenie kontekstu, w jakim zostały poniesione.
Nie jest tak, że każda wejściówka wydana klientowi, kontrahentowi czy pracownikowi będzie mogła zostać zaliczona do kosztów.
Taki wydatek może bowiem zostać uznany za formę reprezentacji – czyli działań mających na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa lub też zbudowanie, utrzymanie bądź wzmocnienie relacji biznesowych.
Wydatki na reprezentację nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Niestety ustawodawca nie zdefiniował tego pojęcia, dlatego w praktyce znaczenie ma linia interpretacyjna organów podatkowych i orzecznicza sądów administracyjnych.
Z niej możemy wyczytać, że kosztem nie są wydatki na luksusowe formy rozrywki, np. mecze VIP, gale, koncerty w lożach sponsorskich, jeżeli nie towarzyszą im działania marketingowe lub sprzedażowe.
Przykład:
Spółka przekazuje kontrahentom bilety VIP na mecz reprezentacji Polski w ramach podziękowania za współpracę oraz jako „gest lojalnościowy”.
Jest to wydatek na reprezentację czy reklamę?
W tym wypadku najpewniej organ podatkowy stanie na stanowisku, że zakup biletów ma charakter reprezentacyjny, niezależnie od tego, czy w czasie meczu omawiane są kwestie biznesowe, czy wyłącznie towarzyskie.
Wartość biletów ma zbyt dużą wartość, przez co ma za zadanie wzmocnić pozycję i wizerunek firmy w oczach kontrahenta.
Bilety na wydarzenia kulturalne mogą być też elementem działań promocyjnych, marketingowych lub programów lojalnościowych, wówczas będą stanowić koszt uzyskania przychodów.
Przykłady:
Firma organizuje konkurs, w którym nagrodą są bilety na wydarzenie sportowe.
Bilety są częścią pakietu lojalnościowego dla klientów – np. do zakupu produktu, klienci otrzymują zaproszenie na koncert lokalnego zespołu.
W tych przypadkach bilet ma charakter czysto promocyjny, nie zaś wizerunkowy.
Jeżeli podatnik będzie w stanie wykazać związek wydatku z przychodem, urząd skarbowy nie powinien mieć z nim problemu.
Co z biletami dla pracowników?
Nieco inaczej traktuje się wydatki związane z zakupem wejściówek na wydarzenia kulturalne dla pracowników.
Tutaj rozróżniamy dwa główne przypadki:
- wydatki o charakterze integracyjnym lub motywacyjnym;
- wydatki jako indywidualne świadczenie na rzecz pracownika.
Bilety na wydarzenia kulturalne mogą formą nagrody, albo też pełnić funkcję motywacyjną lub integracyjną.
W takim kontekście organy skarbowe nie mają większego kłopotu z zaliczaniem ich do kosztów uzyskania przychodów.
Bilety zakupione przez przedsiębiorcę dla pracowników na mecze, kino, teatr czy operę w ramach spotkania integracyjnego mogą być uznane za koszt, gdyż służą budowaniu więzi i współpracy w zespole.
Tak samo jest z wejściówkami przekazywanymi pracownikom indywidualnie, np. w ramach nagrody za wyniki w pracy.
Są wówczas traktowane jako świadczenie niepieniężne. Dla pracownika oznacza to przychód ze stosunku pracy, a dla pracodawcy – koszt podatkowy.
Co na to Dyrektor KIS
Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji podatkowej dokonywanej przez Krajową Informację Skarbową. Dyrektor KIS stoi bowiem na stanowisku, iż wydatki na zakup biletów wpływają pozytywnie na atmosferę w pracy, sprzyjają budowaniu dobrych relacji między pracownikami a pracodawcą, wzmacniają motywację zespołu oraz lojalność zatrudnionych.
W efekcie przekładają się one na lepsze wyniki osiągane przez firmę dzięki zaangażowaniu całego zespołu, a także przyczyniają się do ograniczenia kosztów wynikających z rotacji pracowników – w tym wydatków na odprawy, rekrutację i wdrożenie nowych osób.
Zakup biletów na wydarzenia kulturalne dla pracowników ma realny wpływ na funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa, a więc również na źródło jego przychodów.
W konsekwencji należy uznać, że wydatki poniesione na ten cel mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Spełniają one bowiem przesłanki określone w art. 22 ust. 1 tej ustawy o PIT i nie są objęte katalogiem wyłączeń przewidzianych w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT. (por. Interpretacja indywidualna z 25 czerwca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.296.2024.2.KD – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej).
Załóż darmowe konto
Rejestracja darmowego konta zapewnia dostęp do w pełni funkcjonalnej wersji programu (nie jest to wersja demonstracyjna), z której możesz korzystać przez 30 dni. W tym okresie wprowadzisz do 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 poleceń księgowania, jeśli prowadzisz pełną księgowość.
Rozpocznij już teraz!
Kiedy bilety nie będą kosztem
Nie każdy zakup biletów można zaliczyć do kosztów.
Fiskus najpewniej wyłączy z kosztów wydatki poniesione przez przedsiębiorcę, jeżeli:
- będą miały charakter osobisty – np. właściciel JDG dokonał zakupu dla siebie, swojej rodziny lub znajomych;
- nie mają związku z działalnością – np. przedsiębiorca nabył bilety do teatru dla dużej grupy bliższych i dalszych znajomych, nie wiążąc tego żadnymi działaniami promocyjnymi;
- mają charakter reprezentacyjny – czyli gdy mają charakter okazały, luksusowy, prestiżowy, a ich celem jest kreowanie wizerunku firmy.
Bilety na wydarzenia kulturalne w kosztach – ważna prawidłowa dokumentacja
Głównym warunkiem jest możliwość powiązania wydatków z działalnością firmy.
Nic to jednak nie da, jeżeli przedsiębiorca nie będzie dysponował odpowiednim dowodem poniesienia danego kosztu.
Aby zatem zaliczyć bilety do kosztów, niezbędne jest ich rzetelne udokumentowanie.
W praktyce oznacza to przedsiębiorca powinien zadbać o:
- uzyskanie faktury VAT lub rachunku wystawionego na jego firmę;
- wskazanie celu zakupu – może to być np. akcja promocyjna, spotkanie integracyjne, nagroda pracownicza;
- zachowanie potwierdzeń uczestnictwa – wystarczająca tu będzie np. lista pracowników czy ulotka z programem wydarzenia.
Brak takiego udokumentowania naraża przedsiębiorcę na możliwość zakwestionowania kosztu przez urząd skarbowy w czasie przeprowadzanej kontroli skarbowej.
Artykuł przygotowany przez naszego specjalistę Radosława Pilarskiego
Usprawnij swoją pracę,
dołącz do nas!
Aż do 30 dni od daty utworzenia konta możesz wprowadzić 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 Poleceń Księgowania w bezpłatnej wersji programu.
Po osiągnięciu limitu ilości dokumentów lub upływie limitu czasu dla wersji darmowej podejmiesz decyzję o zakupie pierwszej licencji.