Wydatki na CSR a koszty uzyskania przychodów
  22 30 75 777       pomoc@360ksiegowosc.pl
Wypróbuj teraz za darmo
Karolina Szopa - Samodzielna księgowa, publicystka, absolwentka kierunku Matematyka w finansach i ekonomii na Politechnice Krakowskiej

Wydatki na CSR a koszty uzyskania przychodów

Czym jest CSR?

Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR) jest strategią zarządzania, której założeniem jest uwzględnianie interesów społecznych, relacji z podmiotami zewnętrznymi (otoczeniem firmy – grupami interesariuszy, społecznościami lokalnymi) czy branie pod uwagę kwestii ochrony środowiska. CSR ukierunkowany jest na tworzenie trwałych i pozytywnych relacji z partnerami społecznymi i biznesowymi.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

  • przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
  • bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
  • jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
  • jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

 

Czy wydatki na realizację strategii społecznej odpowiedzialności biznesu są kosztem podatkowym?

Poniesione wydatki muszą spełniać definicję zawartą w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych / art. 15  ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Kosztami uzyskania przychodów są bowiem koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust 1 ustawy o PIT / art. 26 ust. 1 ustawy o CIT.

Wskazana definicja ma charakter otwarty, a wydatki na realizację zadań z obszaru CSR nie zostały wymienione w w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów w żadnej z ustaw o podatku dochodowym.

Coraz więcej firm angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.

Celem ponoszenia wydatków na realizację zadań z obszaru CSR może być w szczególności, budowanie i utrzymanie pozytywnych relacji ze społecznością lokalną czy pracownikami,   dbałość o wizerunek przedsiębiorstwa wśród klientów, inwestorów i partnerów biznesowych.

Podjęte działania CSR mogą przyczynić się do stabilności relacji biznesowych, utrzymania dotychczasowych kontraktów, pozyskiwania nowych, a więc w konsekwencji zapewnić przedsiębiorstwu długoterminowe korzyści finansowe zarówno dla samego przedsiębiorstwa, jak i dla społeczności lokalnej czy środowiska naturalnego.

Jeżeli zatem firma ponosząca wydatki na realizację strategii społecznej odpowiedzialności biznesu jest w stanie przedstawić odpowiednią argumentację uzasadniającą potrzebę podjętych działań CSR, mającą związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, to wydatki te mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, oczywiście pod warunkiem właściwego udokumentowania poniesionych wydatków.

 

Przykładowe wydatki na społeczną odpowiedzialność biznesu

W interpretacji indywidualnej sygn. 0114-KDIP2-2.4010.315.2023.2.KW z dnia 1 września 2023 roku wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej spółka opisała wydatki ponoszone na działania związane z uruchomieniem eko pasieki w ramach realizacji polityki CSR w spółce, podnoszących świadomość społeczną i zmniejszających negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne Działania Wnioskodawcy w ramach polityki CRS są kierowane do lokalnej społeczności ze szczególnym uwzględnieniem firm współpracujących i pracowników spółki oraz ich rodzin.

Celem ponoszonych wydatków związanych z realizacją założeń CSR jest:

  • zrównoważony rozwój firmy i otoczenia biznesowego co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności spółki;
  • minimalizacja skutków negatywnego wpływu jej działalności na środowisko naturalne, co przekłada się na redukcję ryzyka regulacyjnego oraz kosztów związanych z naprawą i odtworzeniem środowiska;
  • zbudowanie i utrzymanie pozytywnego wizerunku spółki w społeczności lokalnej oraz wśród klientów, inwestorów i partnerów biznesowych, przez okazywanie szacunku dla środowiska naturalnego oraz najbliższego otoczenia przyrodniczego i społeczności lokalnych, spółka zyskuje lojalność interesariuszy, co przekłada się na stabilność relacji biznesowych i długoterminowe korzyści finansowe.

Organ podatkowy zwrócił uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji.

CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów.

Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe.

Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Dyrektor KIS potwierdził, że podejmowana przez Wnioskodawcę aktywność w zakresie programu stworzenia eko pasieki wpisuje się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i może przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania pracowników i społeczności lokalnej oraz pozostałych interesariuszy.

Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia otoczenia, w którym Wnioskodawca podejmuje i może podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się.

Ponadto wydatki poniesione w ramach opisywanej powyżej inicjatywy CSR służą nie tylko uzyskaniu przychodów ale również zachowaniu i zabezpieczeniu ich źródła.

W konsekwencji działania Wnioskodawcy w obszarze CSR spełniają wymogi art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

 

Artykuł przygotowany przez naszą specjalistkę Karolinę Szopa


Usprawnij swoją pracę,
dołącz do nas!

do 30 dni od daty utworzenia konta możesz wprowadzić 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 Poleceń Księgowania w bezpłatnej wersji programu.

Po osiągnięciu limitu ilości dokumentów lub upływie limitu czasu dla wersji darmowej podejmiesz decyzję o zakupie pierwszej licencji.